Zelfstandige peuters, blije peuters

Zelfstandige peuters, blije peuters

We moeten het je niet vertellen: de fase tussen anderhalf en twee jaar kan frustrerend zijn voor peuters én voor ouders. Het is de leeftijd waarop kinderen veel dingen willen kunnen, maar het nog niet altijd kunnen of mogen.

Je peuter zelf dingen laten proberen is niet altijd makkelijk en het vraagt veel geduld. Toch zijn er heel wat voordelen aan verbonden. Als je inspeelt op de signalen die je kind geeft, zal het zich zelfzeker en waardevol voelen. Na verloop van tijd zal het groeien in bepaalde taken, wat voor jou als ouder ook mooi meegenomen is.

Hoe moedig je de zelfstandigheid van je peuter aan?

  • Bevraag je kindje als het zich moeilijk kan uitdrukken. Zo leer je welke klanken of woorden het gebruikt om aan te tonen wat het wil. De opgeluchte ‘JA!’ van je kindje, eens je ontdekt hebt wat het wil, is het helemaal waard!
     
  • Betrek je kind in de dagdagelijkse activiteiten. Vraag bijvoorbeeld: ‘Doe jij je schoenen uit?’ Geef je zoon of dochter ook echt de ruimte om het te proberen. Je zal merken dat die schoenen na verloop van tijd uit zijn nog voor je het gevraagd hebt.
     
  • Geef je kind kleine, makkelijke taken, zoals boodschappen uit de plooiboxen halen en aangeven. Als extra kan je de boodschappen benoemen, zo wordt ook de taalontwikkeling gestimuleerd. Twee vliegen in één klap!
     
  • Leer je kind om zelf de neus proper te maken. Zet een doos zakdoeken binnen handbereik en wijs je peuter erop telkens als het een vuile neus heeft. Jij hoeft niet meer te strijden en je kind doet het met veel trots zelf. Iedereen blij!
     
  • Maak van elke poging een succeservaring door je kind positief te bekrachtigen. Ook als iets nog niet helemaal zelf lukt, is het waardevol om een compliment te geven. Zeg bijvoorbeeld: 'Jij hebt echt goed geprobeerd om je schoenen uit te doen.'
     
  • Laat je kind af en toe kiezen. Dat geldt natuurlijk niet voor alles, maar af en toe inspraak krijgen, geeft je kind het gevoel dat haar of zijn mening telt. ‘Kies je vandaag de jeansbroek of de groene broek?’ ‘Wil je kaas of confituur op je boterham?’

Onthoud: zelfstandige peuters zijn blije peuters. En blije peuters hebben … blije ouders!

Terug naar blog